مجازات مشروبات الکلی

پیشتر شرب خمر و رانندگی در حالت مستی را بررسی کردیم . اکنون به بررسی مجازات حمل و نگهداری و خرید و فروش و ساخت مشروبات الکلی می پردازیم .در مورد حمل و نگهداری و خرید و فروش و ساخت مشروبات الکلی نکته ای که می بایست توجه داشت این است که قانونگذار بین مشروبات داخلی و مشروبات خارجی تفاوت قائل شده است و در قانون قاچاق کالا وارز مجازاتی شدیدتر در خصوص خرید و فروش و نگهداری و حمل مشروبات خارجی در نظر گرفته است .

برای توضیح بیشتر لازم به ذکر است که گاهی مشروبات از نوع خارجی است و به کشور قاچاق می شود یا همین مشروبات خارجی قاچاق در کشور حمل و نگهداری یا خرید و فروش می شود . قانونگذار در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 در این موارد مجازاتهای بسیار شدیدتری لحاظ نموده از جمله حبس های شدیدتر و مصادره اموال و اتومبیل و ملک

مجازات مشروبات دست ساز داخلی

به موجب قانون مجازات اسلامی هر شخصی مشروبات الکلی را بسازد یا حمل یا نگهداری کند یا بخرد یا بفروشد یا در معرض خرید و فروش قرار دهد یا .. به 6 ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به مقدار 5 برابر ارزش تجاری ( عرفی ) کالای یاد شده محکوم می شود .

ضبط و توقیف اتومبیل به نفع دولت

در صورتی که مشروبات الکلی تولید داخل بیشتر از 20 لیتر باشد وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می گیرد چنانچه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد در غیر اینصورت مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه نیز محکوم می شود . لازم به توضیح است این مجازات با مجازات حبس و جزای نقدی توامان بر مجرم اعمال می گردد . همچنین در صورتی که شخص ، مرتکب شرب خمر نیز شده باشد به 80 ضربه شلاق حدی نیز محکوم می گردد . چنانچه کارکنان دولت یا شرکت های دولتی و … یا شهرداری ها و به طور کلی کارکنان قوای سه گانه و همچنین اعضای نیروهای مسلح و ماموران به خدمات عمومی در جرائم فوق مباشرت یا معاونت یا مشارکت نمایند به انفصال موقت از 1 تا 5 سال نیز محکوم می شوند .

مجازات قاچاق و حمل و نگهداری و خرید و فروش مشروبات خارجی

در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونگذار مجازاتی متفاوت برای مشروبات الکلی خارجی که به کشور قاچاق یا حمل و نگهداری و خرید و فروش می شوند مقرر کرده است که بعضا مجازاتهای سنگین تری نسبت به مشروبات الکلی دست ساز داخلی است . به تناسب مورد علاوه بر ضبط مشروبات الکلی مجازاتهایی از قبیل حبس ، جزای نقدی ، ضبط و اتومبیل و محل نگهداری مشروبات الکلی مقرر شده است . به این ترتیب که :

  • در صورتی که مشروب الکلی خارجی بیشتر از 10 میلیون ریال ارزش داشته باشد مرتکب به 6 ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی معادل 2 تا 3 برابر ارزش مشروب الکلی محکوم می شود .
  • جنانچه مشروب الکلی خارجی بیشتر از 10 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال ارزش داشته باشد مرتکب به 6 ماه تا 1 سال حبس و جزای نقدی معادل 3 تا 5 برابر ارزش مشروب الکلی محکوم می شود .
  • در صورتی که ارزش مشروب الکلی بیشتر از 100 میلیون ریال باشد مرتکب به 6 ماه تا 2 سال حبس و جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش مشروب الکلی محکوم می شود .
  • در صورتی که ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد مرتکب به 2 تا 5 سال حبس و جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش مشروب اکلی محکوم می شود .

در همه موارد فوق وجوه حاصل از خرید و فروش و قاچاق و همچنین وسایلی که جهت تسهیل قاچاق مشروب به کشور مورد استفاده قرار گرفته به نفع دولت ضبط می شود .

ضبط و توقیف محل نگهداری مشروبات خارجی

محل نگهداری مشروب خارجی در صورتی که متعلق به مرتکب بوده و یا توسط مالک عامدا جهت نگهداری مشروب خارجی در اختیار دیگری قرار گرفته باشد و ارزش کالا بیش از 1 میلیارد ریال باشد ، مصادره می گردد و .. . مجازاتی که در قاچاق کالا نیز مقرر شده است .چنانچه محل نگهداری مشروبات خارجی در مالکیت مرتکب باشد ، در صورتی که مشمول حکم فوق نشود ، توقیف و پلمپ می شود و در صورتی که محکوم علیه ظرف 2 ماه از تاریخ حکم قطعی ، جریمه نقدی را پرداخت نکند ، از محل فروش آن برداشت و مابقی مسترد می شود و..

ضبط اتومبیل حامل مشروبات خارجی

در صورتی که وسیله نقلیه جهت حمل یا قاچاق مشروبات خارجی مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که ارزش مشروبات بیشتر از 100 میلیون ریال باشد ، وسیله نقلیه در صورت شرایط ذیل ضبط می شود .

  • وسیله نقلیه مورد استفاده ، متعلق به شخص مرتکب قاچاق باشد.
  • با استناد به دلایل یا قرائن از جمله سابقه مرتکب و یا مالک وسیله نقلیه حامل مشروب الکلی خارجی ، ثابت شود که مالک وسیله نقلیه عامدا آن را جهت استفاده در حمل مشروب در اختیار مرتکب قرار داده است .
  • در غیر موارد فوق وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می شود .

دادکاه صالح به جرم مشروبات الکلی

در همه موارد فوق دادگاه صالح جهت خرید و فروش و نگهداری و حمل مشروبات الکلی داخلی و خارجی دادگاه کیفری دو است لیکن قاچاق مشروبات الکلی در صلاحیت دادگاه انقلاب است .

این پست دارای 10 نظر است

  1. فري

    سلام آقاي وكيل پروندي
    طرح فرصت در دادسراي ارشاد چيه ميشه توضيح بديد

    1. حامد پروندی

      سلام واحد فرصت در دادسرای ارشاد در مورد متهمین به مصرف مسکرات اجرا می شود بدین صورت که از سوی دادیار یا بازپرس جهت متهمینی که مصرف مشروبات الکلی را انکار می کنند در حالی که قرائن و امارات مانند تست تشخیص الکل آنها مثبت بوده یا متهمینی که اقرار به مصرف مشروبات الکلی می کنند ، جهت احراز توبه به این واحد فرستاده می شوند تا با بررسی شخصیت آنان و .. با معرفی کتاب جهت مطالعه و آزمون و احراز ندامت و توبه ، پرونده مختومه شود .

  2. سعید

    سلام مجازات 5شیشه مشروب تو ماشین چی میشه

    1. حامد پروندی

      سلام با توجه به میزان ارزش مشروبات الکلی خارجی مجازات زندان و جریمه و ضبط و مصادره ماشین در نظر گرفته شده است .

  3. سهیل

    از من مشروبات الکلی گرفتن و تست الکل هم مثبت بود. چیکار کنم زندان میرم؟

    1. حامد پروندی

      بله مجازات 80 ضربه شلاق حدی و زندان مجازات قانونی افعال ارتکابی شماست .

  4. رضا

    بهترین و کامل ترین مطلبی بود که در مورد نگهداری و خرید و فروش مشروب خوندم تشکر

      1. مصطفی

        سلام آقای وکیل پروندی
        به جرم نگهداری مشروبات الکلی که توی ساک دوستم بوده و من مطلع نبودم گرفتنمون و ماشینم توقیفه
        چیکار کنم ،میتونید کاری برام انجام بدید؟

        1. با شماره تماس درج شده در سایت جهت اخذ وقت مشاوره تماس بگیرید . پیش بینی امکان موفقیت ، نیاز به بررسی پرونده و دلایل مرجع تعقیب دارد .

دیدگاهتان را بنویسید