جرم تهدید + مجازات تهدید + تهدید به انتشار عکس و فیلم

تهدید و مجازات تهدید در مواد قانونی مختلفی بیان شده است . در مواد 668 و 669 و و ماده 4 و 5 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیهای غیر مجاز می نمایند اقسام تهدید و مجازات آن بیان شده است .

ماده 669 قانون مجازات اسلامی بیان داشته (( هر کس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام کار یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد )) .

منظور از ضرر نفسی ایجاد صدمه و ضرب و جرح است .

منظور از ضرر شرفی آن می باشد که طرف مقابل را از موضوعی بترساند که مربوط به آبروی او می باشد . مثل تهدید به انتشار عکس یا فیلم دیگری یا ایجاد شایعه که او زن دیگری دارد یا با دیگری رابطه دارد و…

منظور از ضرر مالی مانند تهدید به آتش زدن اتومبیل و خانه دیگری کند . یا شکستن شیشه یا …

افشای سر : منظور از افشای سر افشای امری است که شخص میخواهد دیگران از آن اطلاعی نداشته باشند . مانند اینکه شخص ازدواج قبلی داشته و نمیخواهد دیگران از این موضوع مطلع باشند و دیگری تهدید به اشای آن کند یا تهدید به افشای حکم محکومیت .

به موجب این ماده صرف تهدید به این موارد موجب تحقق جرم تهدید می شود چه درخواست پول یا انجام کاری یا عدم انجام کاری را از طرف مقابل داشته باشد و چه نداشته باشد .

بنابراین با انجام تهدید این جرم محقق می شود و لازم به ذکر است که چنانچه تهدید کننده درخواستی داشته و به درخواستش نیز برسد نیز جرم محقق می شود . تهدید موضوع این ماده به هر نحوی ممکن است انجام شود . چه کتبی یا شفاهی یا اینترنتی و…

مجازات این جرم تا 74 ضربه شلاق و زندان 2 ماه تا 2 سال است .

مطابق ماده 668 قانون مجازات اسلامی (( هر کس با جبر و قهر یا اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و مهر نماید و یا سند و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد به حبس از 3 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد )).

جرم این ماده مربوط به اخذ نوشته و سند یا امضا و مهر می باشد و در مورد اموال دیگر می بایست به سایر مواد قانون مجازات اسلامی و دیگر قوانین مراجعه کنیم .

به موجب ماده فوق عمل مجرمانه با اعمال فیزیکی جبر و قهر و هم با تهدید و اکراه ( ترسانیدن ) ارتکاب می یابد . مجازات این جرم 3 ماه تا 2 سال حبس و تا 74 ضربه شلاق می باشد .

مجازات اعدام و حبس در تهدید به انتشار عکس و فیلم

مطابق ماده 4 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می نمایند (( هر کس با سواستفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه شده از دیگری ، وی را تهدید به افشاء و انتشار آثار مزبور نماید و از این طریق با وی زنا نماید به مجازات زنای به عنف محکوم می شود ولی اگر عمل ارتکابی غیر از زنا و مشمول حد باشد حد مزبور بروی جاری می گرددو در صورتی که مشمول تعزیر باشد به حداکثر مجازات تعزیری محکوم خواهد شد )) .

آثار سمعی و بصری مبتذل به آثاری آطلاق می گردد که دارای صحنه ها و صور قبیحه بوده و مضمون مخالف شریعت و اخلاق اسلامی را تبلیغ و نتیجه گیری کند .

آثار سمعی و بصری مستهجن به آثاری گفته می شود که محتوای آنها نمایش برهنگی زن و مرد و یا اندام تناسلی و یا نمایش آمیزش جنسی باشد .

بنابراین به موجب ماده فوق هر کس با سواستفاده از آثار مبتذل و مستهجن دیگری تهیه شده از شخصی با تهدید به انتشار و افشاء آن با او زنا کند به مجازات زنای به عنف که اعدام است محکوم می شود و در غیر اینصورت به حداکثر مجازات تعزیری محکوم می شو د.

به موجب ماده 5 قانون فوق هر کس با تهدید بوسیله آثار مستهجن به منظور سوء استفاده جنسی ، اخاذی ، جلوگیری از احقاق حق یا هر منظور نامشروع و غیر قانونی دیگر اقدام کند به 2 تا 5 سال حبس محکوم می شود .

بنابراین در این جرم شخص مجرم با استفاده از آثار مستهجن دیگری را تهدید به اخاذی و رابطه نامشروع و … می کند که به موجب این ماده صرف انجام تهدید جرم محسوب و مجازات دارد اما چنانچه منجر به زنا شود تهدیدکننده به مجازات زنای به عنف که اعدام است محکوم می شود .

مجازات انتشار عکس و فیلم دیگران

حال به بررسی مجازات انتشار عکس و فیلم و اسرار دیگری می پردازیم . به موجی قانون مجازات اسلامی ماده 745 (( هر کس بوسیله سامانه های یارانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند بنحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود ، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی یا هر دو محکوم می شوند .))

به موجب ماده 744 چنانچه (( هر کس بوسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی ، فیلم یا تصیر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر کند ، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود ، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی یا هر دو محکوم می شود . در صورتی که تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم می شود . ))

این پست دارای 2 نظر است

  1. حسین

    سلام من یک پسر مجردم که چند وقت پیش با یک پسر دوست شدم و متاسفانه رابطه داشتیم ایشون بعد چند وقت الان تهدید میکنه که فیلم و عکس رو پخش میکنم و هرچی کار میکنم با تهدید ازم میگیره و تهدید میکنه که خودمو میکشم و نامه مینویسم که این عکس و فیلم متعلق به فلان کسه یعنی من
    من الان چیکار باید بکنم که دست از سرم برداره و ایا منو جرمی میگیره یا نه و چاره کار چیه

    1. سلام ، در خصوص بند اول سوالتون چون رابطه شما جرم می باشد و از عمل مجرمانتون فیلم گرفته شده ، از وکیل پایه یک دادگستری باتجربه به صورت حضوری مشورت بگیرید تا با گرفتن شرح حال کامل شما و اطلاع کامل از وضعیت رخ داده بهترین راه حل را به شما ارائه نماید .

دیدگاهتان را بنویسید