مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغها

آنچه در این مقاله می خوانیم :

  • تعریف تغییرکاربری
  • مصادیق تغییر کاربری
  • قلع قمع بنا

تعریف تغییرکاربری

تغییر کاربری عبارت است ازهرگونه اقدام که مانع از بهره برداری و استمرار کشاورزی اراضی زراعی و باغها شود .

همچنین به موجب ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 1374 با اصلاحات بعدی ، هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا ، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایراقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می گردد ، چنانچه به طورغیر مجازو بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره 1 ماده 1 این قانون صورت پذیرد ، جرم بوده و ماموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند .در خصوص دعاوی ملکی و انواع آن به وکیل ملکی مراجعه شود .

بنابراین به موجب این ماده تشخیص موارد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها برعهده وزارت جهاد کشاورزی می باشد.به موجب دستورالعمل ذیل مصادیق کاربری غیرمجازعبارتند از :

اقدامات ذيل در صورتي كه در اراضي زراعي و باغهاي موضوع قانون اصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها و بدون رعايت ضوابط و مقررات مربوطه و اخذ مجوزازكميسيون تبصره يك ماده يك و يا موافقت سازمان جهاد كشاورزي در قالب طرح‌هاي تبصره 4 الحاقي قانون مذكور حسب مورد صورت گيرد و مانع از تداوم توليد و بهره‌برداري و استمرار كشاورزي شود به عنوان مصاديق تغيير كاربري غيرمجاز تلقي مي‌گردد:
برداشت يا افزايش شن و ماسه
ايجاد بنا و تاسيسات.
خاكبرداري و خاكريزي.
گودبرداري.
احداث كوره‌هاي آجر و گچ‌پزي.
پي‌كني.
ديواركشي اراضي.
دپوي زباله، نخاله و مصالح ساختماني، شن و ماسه و ضايعات فلزي.
ايجاد سكونتگاههاي موقت.
استقرار كانكس و آلاچيق.
احداث جاده و راه.
دفن زباله‌هاي واحدهاي صنعتي.
رها كردن پساب‌هاي واحدهاي صنعتي، فاضلاب‌هاي شهري، ضايعات كارخانجات.
لوله‌گذاري.
عبور شبكه‌هاي برق.
انتقال و تغيير حقابه اراضي زراعي و باغات به ساير اراضي و فعاليتهاي غيركشاورزي.
سوزاندن، قطع و ريشه‌كني و خشك كردن باغات به هر طريق.
مخلوط‌ريزي و شن‌ريزي.
احداث راه‌آهن و فرودگاه.
احداث پارك و فضاي سبز.
پيست‌هاي ورزشي.
استخرهاي ذخيره آب غيركشاورزي.
احداث پاركينگ مسقف و غيرمسقف.
محوطه‌سازي (شامل سنگفرش و آسفالت‌كاري، جدول‌گذاري، سنگ‌ريزي و موارد مشابه).
صنايع تبديلي و تكميلي و غذايي و طرح‌هاي موضوع تبصره 4 فوق‌الذكر.
صنايع دستي.
طرح‌هاي خدمات عمومي.
طـرح‌هاي تمـلك دارايـي‌هاي سـرمـايه‌اي مصـوب مجـلس شـوراي اسلامـي (ملي ‌ـ استاني).
تبصره: تشخيص ساير مصاديق تغيير كاربري غيرمجاز به عهده سازمان امور اراضي كشور بوده و سازمان جهاد كشاورزي استان موظف است در صورت ابهام نظريه سازمان مذكور را استعلام و بر اساس آن عمل نمايد.


مجازات تغییر کاربری غیر مجاز

به موجب ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 1374 با اصلاحات بعدی ، کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغها موضوع این قانون که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوزاز کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند علاوه بر قلع و قمع بنا ، به پرداخت جزای نقدی از یک تا 3 برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.

اقدامات جهاد کشاورزی در مورد تغییر کاربری غیر مجاز

به موجب ماده 10 و تیصره های 1 و 2 قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها ، در صورت تغییر کاربری غیر مجاز و بدون اخذ مجوز ، ماموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع خود جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام نمایند .

به موجب تبصره یک : چنانچه مرتکب پس از اعلام جهاد کشاورزی به اقدامات خود ادامه دهد نیروی انتظامی موظف است بنا به درخواست جهاد کشاورزی از ادامه عملیات مرتکب جلوگیری نماید.

تبصره 2 – مأموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل ضمن تنظیم صورتمجلس رأساً نسبت به قلع وقمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.

آنچه میبایست به آن توجه داشت این مهم است که ماموران جهاد کشاورزی نسبت به اقداماتی که تغییر کاربری غیرمجاز محسوب میشود و در حال انجام است ، می بایست نسبت به توقف عملیات اقدام کنند و چنانچه مرتکب پس از اعلام جهاد کشاورزی همچنان به عملیات تغییر کاربری ادامه دهد ، نیروی انتظامی موظف بنا به درخواست جهاد کشاورزی از ادامه عملیات مرتکب جلوگیری نماید .

آنچه در تبصره 2 بعنوان مجوزقلع و قمع به آن اشاره شده است صرفا مربوط به موردی است که از سوی محاکم کیفری رای قطعی مبنی برقلع و قمع بنای غیرمجاز صادر شود و جهاد کشاورزی و دادسرا و ماموران نیروی انتظامی راسا و بدون رای قطع محاکم کیفری مجوز قلع و قمع را ندارد.

درخواست تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در چه مواردی جرم نیست

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها شامل چه اراضی و باغهایی می شود

وکیل پایه یک دادگستری حامد پروندی (عضوکانون وکلای مرکز- تهران )

این پست دارای 8 نظر است

  1. حسین ناصری

    سلام من مجوز تغییر کاربری 40متری گرفتم و از فرمانداری هم پروانه ساخت دارم آیا میتونم طبقه دوم را هم احداث کنم.

    1. وکیل حامد پروندی

      سلام مجوز شما محدود به آن مجوز است و نه بیشتر . بنابراین بیشتر از مجوز ( ساختن طبقه دوم ) اجازه ساختن ندارید .

  2. بهرام

    سلام تغییر کاربری باغی که اطرافیانش ساخت و ساز کردن هم جرمه و جهاد میتونه تخریب کنه؟چون اطرافیان باغ ما خیلی وقته ساختن میگن ما بسازیم جهاد کشاورزی نمیتونه کاری کنه. درسته این حرف؟

    1. حامد پروندی

      خیر . تغییر غیر قانونی کاربری اراضی زراعی و باغ ها در صورتی که مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها باشد جرم و مجازات قلع و قمع بنای احداثی و جزای نقدی و زندان برای مرتکبین مقرر شده است .

  3. اسماعیل

    من چند سال پیش ملکی تو باغ ساختم

    دوباره یکم تغییرات دادم و افزایش دادم ساختمانو
    الان جهاد شکایت کرده.محکوم میشم؟

    1. حامد پروندی

      موضوع نیاز به بررسی دلایل و مدارک موجود در پرونده داره چرا که علی الاصول و با توجه به قانون حکم به تخریب صادر میشود . و توصیه میکنم وکیل بگیرید .

  4. دانیال

    اقای وکیل
    جهاد از من بابت تغییر کاربری شکایت کرده در حالی که من ملک را از شخص دیگه ای خریدم
    الان حکم به تخریب میدن؟

    1. حامد پروندی

      بله خرید ملک از شخص دیگه ای تاثیری در موضوع نداره.جهت اخذ مشاوره و دفاع از این دعوا که احنمال موفقیت و جلوگیری از صدور حکم به ضرر شما وجود دارد میتوانید وکیل بگیرید تا حقی از شما تضییع نشه در روند رسیدگی دادگاه

دیدگاهتان را بنویسید