You are currently viewing تغییرکاربری اراضی زراعی و باغها شامل چه اراضی و باغهایی می شود
وکیل پایه یک دادگستری حامد پروندی وکیل تهران

تغییرکاربری اراضی زراعی و باغها شامل چه اراضی و باغهایی می شود

آنچه در این نوشته میخوانیم :

  • معیار تشخیص اراضی زراعی و باغها
  • محدوده اجرائی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها
  • مجازات تغییر کاربری بدون مجوز اراضی زراعی و باغها
تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در مواردی مشمول قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها نمیشوند

حفظ اراضی زراعی وتداوم تولیدات کشاورزی درهمه کشورها بسیار مهم است چرا که حفظ اراضی کشاورزی در توسعه پایدار و امنیت غذایی شهروندان بسیار مهم می باشد. به همین علت قانونگذاربا تصویب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب سال 1374 با اصلاحات مصوب 1385 جهت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مقرراتی در نظر گرفته است و برای اشخاصی که بدون اخذ مجوز نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغها اقدام کنند علاوه بر قلع و قمع بنا ، جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدیدکه مورد نظر متخلف و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه در نظر گرفته است

معیار تشخیص اراضی زراعی و باغها

به موجب تبصره 2 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ، مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغها وزارت جهاد کشاورزی است و مراجع قضایی و اداری ، نظر سازمان جهاد کشاورزی ذیربط را در این زمینه استعلام می نمایند و مراجع اداری موظف به رعایت نظر سازمان مورد اشاره خواهند بود و نظر سازمان جهاد کشاورزی استان برای مراجع قضایی به منزله نظر کارشناس رسمی دادگستری تلقی می شود .

به موجب بند ت اصلاح آیین نامه اجرائی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ، اراضی و باغها عبارتند از : اراضی زیر کشت، آیش و باغ ها شامل آبی یا دیم اعم از دایر یا بایر و نهالستان و قلمستان که سابقه بهره برداری قانونی داشته باشد و اراضی موضوع تبصره (۴) الحاقی به ماده (۱) قانون

ماده۶- همان آیین نامه ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده شهرها، شهرکها و طرح هادی روستاها به شرح زیر مقرر کرده است :

الف ـ اراضی زراعی و باغ­های دارای سابقه بهره برداری و اراضی تحت فعالیت های موضوع تبصره (۴) الحاقی به ماده (۱) قانون که در حکم اراضی زراعی و باغ ها محسوب می شوند، توسط کارگروهی متشکل از مدیر، معاون فنی اجرایی و رییس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان با رعایت ضوابط موضوع این آیین­ نامه بررسی می شوند. کارگروه یادشده موظف است با در نظر گرفتن وضعیت و موقعیت اراضی مورد نظر و کاربری سایر اراضی همجوار و با لحاظ یک یا چند مورد از موارد نه گانه زیر، نظریه خود را ظرف بیست روز اعلام نموده و  نسبت به تشخیص زراعی یا باغی بودن عرصه و یا غیر زراعی و باغی بودن محل مورد نظر اقدام نماید و مراتب توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به مراجع ذی ربط ارسال شود:

۱ـ سند مالکیت، بنچاق و نسق زراعی که مؤید زراعی بودن زمین یا باغ باشد.

۲ـ سوابق کشت و کار و تولیدات کشاورزی موضوع تبصره (۴) الحاقی به ماده (۱) قانون فارغ از زمان احداث.

۳ـ اراضی زراعی و باغ های واقع در محدوده قطب های کشاورزی و یا شرکت های سهامی زراعی یا شرکت های تعاونی تولید و مانند آنها.

۴ـ استعلام محلی.

۵ ـ سایر اراضی زراعی و باغها واقع در زیر دست سدها و شبکه های آبیاری که در اجرای برنامه های توسعه به قلمرو اراضی کشاورزی افزوده می شود.

۶ ـ نظریه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در رابطه با کیفیت آب و خاک حسب نیاز.

محدوده اجرائی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

به موجب ماده یک و تبصره 4 و 5 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و ماده 6 آیین نامه اجرائی آن ، محدوده اجرائی این قانون شامل :

  • محدوده خارج از شهرها و شهرکها شامل قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها می شود. ( بنابراین محدوده شهرها و شهرکها تابع قوانین خاص خود می باشند ) .
  • حریم شهرها نیز مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها می شوند .
  • روستاهای فاقد طرح هادی مشمول قانون فوق می شوند ، اما روستاهای دارای طرح هادی از شمول قانون فوق خارج هستند . ( بنابراین محدوده روستاهای دارای طرح هادی شامل قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها نمیشوند ، البته محدوده ای که خارج از طرح هادی است مشمول قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها می شوند ).

مجازات تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها

به موجب ماده 3 این قانون ( کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره یک ماده 1 این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند علاوه بر قلع و قمع بنا به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهند شد .

به موجب رای وحدت رویه دیوان عالی کشور به شماره 759 رسیدگی به جرائم اشخاصی که اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغها بدون مجوز می کنند در صلاحیت دادگاه کیفری دو می باشد و مرحله دادسرا دراین جرائم منتفی است .

به موجب تبصره 2 این قانون هر یک از کارکنان دولت و شهرداری ها و نهادها که در اجرای این قانون به تشخیص دادگاه صالحه تخطی نموده باشند به جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی زراعی وباغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید و در صورت تکرار علاوه برجریمه مذکور به انفصال دائم از خدمات دولتی و شهرداری ها محکوم خواهند شد. سردفتران متخلف نیز به شش ماه تا دو سال تعلیق از خدمت محکوم خواهند شد .

وکیل پایه یک دادگستری حامد پروندی ( عضوکانون وکلای مرکز- تهران )

این پست دارای 4 نظر است

  1. حسین

    سلام روستای ما طرح هادی داره بعد ما ویلا ساختیم جهاد میگه چون خارج از طرح هادی ساختید باید تخریب کنید الان دهیاری میتونه کاری کنه چون اونا گفتن بهمون جواز میدن؟

    1. حامد پروندی

      سلام تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها بیرون از طرح هادی روستاها مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها است و در نتیجه جهاد کشاورزی از دادگاه درخواست صدور حکم بر قلع و قمع بنا ( تخریب ) و جزای نقدی و زندان را می کند .

  2. علی رضا

    سلام
    من ی ویلا خریدم الان جهاد اومده اخطار تخریب داده
    الان چیکار کنم؟

    1. حامد پروندی

      موضوع می بایست بررسی شود به صورت تخصصی لیکن جهاد کشاورزی بدون مراجعه به دادگاه و رای مبنی بر تخریب ، خودسرانه اجازه تخریب ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید