مجازات رابطه نامشروع و عمل منافی عفت

تعریف رابطه نامشروع

منظور از رابطه نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا در این نوشته بررسی جرائمی است که قانونگذاردرماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به آن اشاره کرده است . بنابراین جرائم حدی که قانونگذار در کتاب دوم قانون مجازات اسلامی بخش دوم از آنها نام برده است و شامل جرائم جنسی زنا ، لواط ، تفخیذ و قوادی است جدا از عنوان رابطه نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا بررسی می شود .در قوانین مجازات دیگری نیز برای دایر کنندگان خانه فساد و فحشا در نظر گرفته شده است که آن جرم را بررسی کردیم .

مصادیق رابطه نامشروع وعمل منافی عفت و وجه تمایز آنها

قانونگذار درکتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده ، فصل هجدهم با عنوان جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی در ماده 637 بیان کرده است هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا ، از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند ، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود . به موجب این ماده مرتکبان این جرم تشکیل شده از 2 نفر است که یکی زن و دیگری مرد است و بین آنان علقه زوجیت نیست و منظور از علقه زوجیت رابطه زن و شوهری است .بنابراین این جرم شامل مواردی که دو زن یا دو مرد این اعمال را انجام می دهند، نمی شود واعمال آنان یا مشمول مجازات بخش حدود لواط و مساحقه می شود یا مواد 638 به بعد همین قانون . قانونگذاردر ادامه این ماده بیان داشته که ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیراززنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند .مضاجعه به معنای همبستر وهم آغوش شدن است . تقبیل به معنای بوسیدن است .

عمل منافی عفت غیر از زنا و رابطه نامشروع یکی هستند یا دو عنوان متفاوت هستند ؟

سوالی که اینجا پیش می آید آن است که روابط نامشروع و عمل منافی عفت غیراز زنا به یک معنا می باشند یا دو مفهوم جداگانه می باشند ؟ اگر آنها را به یک معنا بدانیم این جرم فقط شامل روابط فیزیکی و لمس کردن می باشد از قبیل بوسیدن و هم آغوش شدن است و کلیه روابطی که با لمس کردن همراه است به استثنای عمل زنا اما اگر رابطه نامشروع را یک عنوان جداگانه بدانیم دراین صورت هر گونه رابطه زن و مرد که به صورت غیر شرعی و غیر قانونی و به قصد لذت بردن بدون عمل فیزیکی باشد شامل این مجازات می شود . دراین صورت اعمالی از قبیل ارتباط ازطریق فضای مجازی و مکالمات تلفنی که به قصد لذت بردن باشد را می بایست شامل این مجازات بدانیم .در این خصوص رویه واحدی بین محاکم کیفری نیست اما اکثر دادگاهها رابطه نامشروع و عمل منافی عفت را دو عنوان مجرمانه مستقل و جداگانه می دانند . همراهی وکیل پایه یک دادگستری از ابتدای بازداشت یا احضار به کلانتری یا دادسرا کمک شایانی در دفاع از حقوق قانونی شما و جلوگیری از انتساب اتهام بدون دلایل به شما دارد .

مرجع صلاحیتدار به جرائم منافی عفت و روابط نامشروع

به موجب ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 با الحاقات بعدی رسیدگی به جرائم منافی عفت به طور مستقیم در دادگاه کیفری انجام می شود . منظور از جرائم منافی عفت ، جرائم جنسی حدی ، همچنین جرائم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است . بنابراین دادسرای عمومی و انقلاب صلاحیت تحقیق و تعقیب این پرونده ها را نداشته و می بایست بدون هیچ گونه تحقیقی پرونده را به دادگاه ارسال نمایند . البته نظر مخالفی هم وجود دارد که رسیدگی به جرائم روابط نامشروع ابتدائا در دادسرا اقدام می شود و فقط جرائم منافی عفت حدی و تعزیری مستقیما در دادگاه رسیدگی می شود .

این پست دارای 16 نظر است

  1. مهدی

    سلام وقت بخیر.بنده توفضای مجازی رابطه نامشروع یاعمل منافی عفت با دختران ویا زنان داشتم غیزاز زنا بوده.واز طریق ناشناس از بنده شکایت شده نمیدونم ناشناس پلیس فتا هست یا شخص خصوصی.پروندم رفته شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ خواستم ببینم حکمم چیه ایا زندانی دارم یان.نیتز دارم وکیل بگیرم یا خیر.سوسابقه اصلا نداشتم.

    1. سلام ، قطعا شاکی خصوصی دارید . در مورد مجازات رابطه نا مشروع یا عمل منافی عفت توضیح کامل داده شده است مطلب مربوطه را کامل مطالعه کنید . . با عنایت به اینکه موضوع اتهامی دقیقا مشخص نیست و از دلایل و مدارک علیه شما و کیفیت آن اطلاعی ندارید ، در مورد نیاز به داشتن وکیل نمیتوانم نظری بدم . هر چند داشتن وکیل بسیار سودمند است .

  2. عادل سلطانی

    با سلام من چند ساله با یه خانومی رابطه نامشروء داشتم و همسرم به تازگی فهمیده و فیلم و عکس هم از ما دارن ، و همین فیلم و عکس هارو همون خانومی که باهاش رابطه نامشروء داشتم چهار صبح وارد خونم شد و به دست خانومم رسوند. حالا جرم من و اون خانوم چی هست؟

    1. سلام مجازات رابطه نامشروع 99 ضربه شلاق است .اما در صورتی که مرتکب زنا شده باشید و موضوع زنا در دادگاه اثبات شود ، مجازات شما بسیار شدیدتر می باشد . البته همسر شما با اثبات این جرائم ( رابطه نامشروع یا زنا ) در دادگاه کیفری و پس از صدور رای ،می تواند از دادگاه خانواده درخواست طلاق به استناد شروط ضمن عقد نماید . برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات ظلاق و حد زنا در این سایت مراجعه کنید .

  3. سارا

    سلام خسته نباشید
    دخترخاله بنده همسرشان ۲بار خیانت کردن و ایشون هم از رو لج با آقایی تلگرام حرف میزدن
    همسرشان پیام و دیدن اسکرین شان گرفتن و شکایت کردن به جرم رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت
    تو پیام ها هم دختر خالم عکس با لباس خونگی خیلی راحت رو می فرسته برای اون آقا.
    یه سری حرفای منظور دار هم گفته شده بی نشون.
    مجازات دختر خالم چی میتونه باشه؟
    و تنها اسکرینشات مدرک محسوب میشه؟
    میتونه زیر همه چی بزنه؟

    1. سلام مجازات جرم رابطه نامشروع دون زنا تا 99 ضربه شلاق می باشد و اسکرین شات به تنهایی دلیل محکومیت نمی تواند باشد اما مکالمات تلفنی در صورت اخذ پرینت از اپراتور مربوطه می تواند مبنای صدور حکم محکومیت باشد .

  4. آرزو

    سلام خسته نباشید.
    خواهرم الان ۱۴ ساله ک ازدواج کرده الان س ساله ک با شوهرش اختلاف پیدا کرده و شوهرش رفته شکایت کرده ک تو ب غیر از من رابطه مشروع داری ..و از خواهرم شکایت کرده در صورتی ک وقتی میره سرکار در و قفل میکنه
    اعتیاد هم داره مصرفش هم شیشه و تریاک هستش ..دو تا بچه داره ی پسر ۱۳ ساله و ی دختر چهار ساله ک شوهرش بهش میگه این پسر من نیس از یکی دیگ باردار شدی ..اقای پروندی میخواستم ببینم مجازات این چیه و باید چکار کنیم چون کسیو نداریم داره سواستفاده میکنه ..ممنون میشم اطلاع رسانی کنید.

    1. آرزو

      رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت(غیر از زنا)
      اینطور شکایت کرده

    2. سلام ، خواهر شما می بایست ابتدا از همسرشون بابت مصرف شیشه و تریاک و حبس او در خانه شکایت کند و همچنین بابت توهین و افترا بابت انتساب رابطه نامشروع

  5. رضا

    سلام. مردی به صورت قانونی به همسر خود تعهد داده که خیانت نکند و در صورت خیانت با او بر اساس قانون رفتار شود. ولی دوباره با زن دیگری به صورت پیامکی صحبت کرده و چند باری با هم بیرون رفتن. الان همسرش از او شکایت کرده به جرم رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا. مجازاتش چی است؟

  6. حامد پروندی

    بله در صورت اثبات این موضوع به 1 تا 10 سال حبس محکوم می شوید . در صورت عدم اثبات موضوع به مجازات رابطه نامشروع و عمل منافی عفت محکوم می شوید که مجازات آن تا 99 ضربه شلاق است .

  7. فرزاد

    سلام با خانمی که متاهل بوده و خبر نداشتم
    دستگیر شدم در شمال
    چه حکمی صادر میشه؟

    1. حامد پروندی

      به مجازات رابطه نامشروع که 99 ضربه شلاق است محکوم می شوید .

  8. فرهاد

    سلام منو با ی خانم گرفتن به اتهام رابطه
    شما وکالت منو قبول میکنید

دیدگاهتان را بنویسید