هدایای نامزدی را درچه صورتی می توان پس گرفت

استرداد هدایای دوران نامزدی یکی ازموضوعات مهمی می باشد که در شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی کشوراشخاص زیادی با آن برخورد داشته اند. قطعا هر یک ازنامزدها یا خانواده آنها هدیه ای را به طرف مقابل یا خویشاوندان او بابت ازدواجی که قراراست درآینده نزدیک اتفاق بیافتد می دهند . هدایای نامزدی از نظر آثار حقوقی و قابلیت استرداد مشمول قوانین خاصی می شوند و آثار عقد هبه در آن اجرا نمی شود . هدیه از نظر حقوقی یک نوع هبه است و در قانون مدنی ماده 795 هبه تعریف شده است . اما قانونگذار هدایای دوران نامزدی را مشمول حکم خاصی قرار داده که می بایست آثار این هدایا را دراین قوانین بررسی کنیم نه درعقد هبه .

هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را را مجانا به کسی دیگری تملیک می کند . تملیک گننده واهب ، طرف دیگرمتهب ، مالی که مورد هبه است عین موهوبه می گویند . قانونگذار هدایای دوران نامزدی را مشمول قانون خاص قرارداده است و مقررات هبه در قانون مدنی مشمول هدایای دوران نامزدی نمی شوند .

شروط لازم برای استرداد هدایای نامزدی

مطابق ماده 1037 قانون مدنی (هریک از نامزدها می توانند در صورت به هم خوردن وصلت منظور، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده اند مطالبه کند . اگرعین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگه داشته می شود مگر آنکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد .)

ماده 1038 قانون مدنی ( از حیث رجوع به قیمت درموردی که وصلت منظوردراثر فوت یکی از نامزدها بهم بخورد مجرا نخواهد بود .)

بنابراین مطالبه هدایای نامزدی مشروط به این شرایط است :

  • هدایایی که نامزدها به یکدیگر یا پدر و مادر نامزد خویش داده اند مشمول این مواد می شود . بنابراین هدیه های دیگرخارج از این مورد مشمول قوانین عقد هبه می شود .مثل هدایایی که پدر و مادر یا بستگان هر یک از نامزدها به طرف دیگر بدهد یا نامزد به خواهر و برادر و دیگر بستگان نامزد خویش بدهد .
  • وصلت منظور بهم خورده باشد و منجر به عقد نکاح نشود . نکته بسیار مهم اینکه چنانچه وصلت بهم نخورد و منجر به ازدواج بشود این هدایا که هریک از نامزدها به یکدیگر یا پدر و مادر طرف مقابل داده اند قابل استرداد نیست حتی در صورتی که درآینده این ازدواج به طلاق منجر شود . چرا که حکم قانونگذار درخصوص هدایای دوران نامزدی خاص است و استناد به عقد هبه بی وجه می باشد هرچند عده ای این نظر را دارند در صورتی که ازدواج منجر به طلاق شود این هدایا قابل استرداد است .
  • عین هدایا موجود باشد .
  • در مورد هدایایی که عادتا نگه داشته می شوند اگر موجود نباشد ، مستحق قیمتی خواهد بود مگر آنکه آن هدایا بدون تقصیر تلف شده باشد .

هدایای تلف شدنی و هدایای تلف نشدنی

به موجب این دوماده می بایست بین هدایایی که وجود دارد و هدایایی که تلف شده اند تفاوت قائل بود . چنانچه عین هدایا ی دوران نامزدی موجود باشند در صورت بهم خوردن وصلت ، نامزدی که هدایا را داده است می تواند پس بگیرد .

در خصوص هدایایی که تلف شده است به موجب این دو ماده دو فرض را می توان در نظر گرفت .

  • از هدایائی بوده است که عادتا نگه داشته نمی شود یعنی مورد استفاده واقع میشود و تلف شده است . مانند لباس ، خودکار ، کفش ، عطر و ادکلن . درمورد این هدایای دوران نامزدی ، هدیه دهنده حق مطالبه نخواهد داشت .
  • از هدایای بوده که عادتا نگه داشته می شود مانند اتومبیل ، انگشتر ، ساعت ، زنجیر زینتی . درخصوص این هدایا که عادتا نگه داشته می شوند در صوری که تلف شده باشند در صورتی می توان قیمت آن را مطالبه کرد که تقصیرهدیه گیرنده اثبات شود .
  • مورد دیگر در مورد هدایایی که عادتا نگه داشته می شوند آنست که چنانچه این هدایا تلف بشود حتی با تقصیر گیرنده هدیه و نامزدی به علت فوت هرکدام بهم بخورد خواه متوفی دهنده هدیه باشد چه گیرنده ان ، رجوع به قیمت امکان پذیر نیست .

با چه اشخاصی نمی توان ازدواج کرد .

وکیل پایه یک دادگستری حامد پروندی ( عضو کانون وکلای مرکز )

این پست دارای 6 نظر است

  1. Maria

    درود و وقت بخیر من تمام هدایای نامزدی اعم از ماشین گوشی ایفون و سهام و طلاهارو پس دادم ایشون ادعا کردن طلاهارو ندادم من در دادگاه چطور باید ثابث کنم ک از ایشون هیچی نگه نداشتمو پس دادم ؟

    1. با سلام اگر در دادگاه یا به صورت رسمی پذیرفته اید که چنین هدایایایی را در دوران نامزدی دریافت کرده اید و هم اکنون در مورد یک فقره ( طلا ) طرف مقابل منکر استرداد طلا از سوی شما است می توانید به شهادت شهود برای اثبات موضوع استناد کنید .

  2. ابراهیم

    سلام آیا وجود دیواره در واژن یا همان سپتوم واژن بصورت گوشت اضافه و در واژن زوجه شامل فسخ نکاح میشود

    1. حامد پروندی

      سلام به نظر شامل فسخ نکاح نمی شود زیرا که موارد فسخ نکاح حصری است . در قانون مدنی ( قرن ) به معنی وجود استخوانی در آلت تناسلی زن که مانع نزدیکی می شود به عنوان حق فسخ بیان شده است .

  3. سهراب

    آقای وکیل
    برای نامزدم ماشین خریدم
    الان فهمیدم با یکی دیگست
    میتونم ماشینو پس بگیرم

    1. حامد پروندی

      بله در صورت بهم خوردن نامزدی می توانید اتومبیل را پس بگیرید و می بایست از طریق دادگاه رای بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید